Gara Filaret
Gara Filaret



   Povestea Gării Filaret începe ziua de 13 septembrie 1865 când, după lungi şi interminabile tratative şi furtunoase dezbateri parlamentare, Compania fondată de inginerii britanici John Trevor Barkley şi John Staniforth a primit dreptul de a construi şi de a exploata prima cale ferată din România, ce urma să lege oraşul Bucureşti cu portul dunărean Giurgiu.
   La începutul anului 1867, construcţia viitorului traseu a demarat de la ambele capete ale liniei pentru ca un an mai târziu, în luna octombrie 1868, locuitorii oraşului Giurgiu să asiste, cu mare uimire, la sosirea unei încărcături nemaivăzute pe meleagurile româneşti: primele două locomotive cu abur, fabricate la uzinele engleze „Canada Works-Birkenhead“
   În ziua de 7 septembrie 1869, din Gara Filaret a plecat primul tren, ce l-a avut ca pasager pe însuşi Principele Carol, care şi-a putut îndeplini astfel cuvântul dat: acela de a nu-şi părăsi ţara până când nu va putea utiliza „întâiul drum de fier românesc“.
   Prima gară a Capitalei a fost deschisă oficial, în cadrul unei grandioase ceremonii, în ziua de 19 octombrie/31 octombrie 1869. În acea dimineaţă solemnă de toamnă, după slujba oficiată de Mitropolitul Primat Nifon, în sunete de corn (vechiul semnal de plecare a trenurilor) şi în uralele entuziaste ale privitorilor ce împânziseră peronul Gării Filaret, „Trenul de Onore Michaiu Bravul“, remorcat de locomotiva cu acelaşi nume, ce era condusă de însuşi concesionarul liniei, a plecat spre Giurgiu, la orele 10.45.
   Construcţia, realizată precum un careu, este formată dintr-un parter şi un etaj, marginile clădirii închizându-se spre şine pentru a forma o hală în care intrau cele 3 linii de cale ferată. Hala peronului este marcată printr-un fronton triunghiular peste linia acoperişului corpului principal. Acoperişul halei este ridicat pe o structură metalică, aşezată pe zidurile paralele ale construcţiei, decorate cu arce în plin cintru.
   La 19 noiembrie 1960, înainte de a împlini 100 de ani, gara este dezafectată şi este transformată în autobază, deşi iniţial s-a propus amenajarea unui muzeu. Clădirea este declarată monument istoric, cu cod LMI B-II-m-A-18800.

Gara Filaret Gara Filaret
Referinţe
Prezentare Wikipedia

(mai mult)